Par Ibrahima DIALLO
15 janvier 2022 / 14:31

Depuis quelques années les découvertes de pétrole et de gaz se multiplient en Afrique subsaharienne. Une manne énergétique qui suscite beaucoup de convoitise depuis lors au moment où certains pays de l’Afrique de l’ouest ont déjà entamé la phase d’exploitation malgré un contexte mondial marqué par la crise due à la pandémie de Covid-19.

C’est notamment le cas du Sénégal qui vient d’abriter le dernier sommet SGBC qui a réuni un grand nombre d’acteurs du secteur, des compagnies, des experts qui, ont saisi l’opportunité pour échanger sur opportunités et les enjeux liés au secteur Oil & Gas.

Membre de la Communauté économique des États de l’Afrique de l’Ouest (CEDEAO), le Sénégal, est sur le point de devenir un pays producteur et exportateur d’hydrocarbures (pétrole et gaz naturel). L’horizon est 2023.

Pour faire le point sur la situation de ce pays au regard des hydrocarbures à l’aube de l’année 2022, Africa Supply Chain a jeté un regard objectif sur les éléments clés dans le processus d’exploitation de cette manne énergétique.

Les projets en cours et  les perspectives d’exploitation pour le Sénégal

Avec les découvertes de pétrole au large de Sangomar en 2014 et de gaz au large de Saint Louis et Cayar en 2016, la politique d’attractivité menée depuis 1998 par l’État du Sénégal a porté ses fruits grâce aux découvertes importantes.

Actuellement, deux projets sont en cours de développement en vue d’une mise en production en 2023 : un projet gazier et un projet pétrolier.

Parmi leurs points communs, ils sont tous les deux offshore (au large des côtes du pays), les découvertes concernées remontent à la même période (2014-2015), celles-ci ont été réalisées par des firmes étrangères, ces entreprises sont américaines ou britanniques et elles ne figurent pas parmi les géants de l’industrie pétrolière.

Ces deux projets permettront au Sénégal de devenir un pays producteur et exportateur de pétrole et de gaz naturel.

Toutefois, on constate deux différences entre ces deux projets, l’une portant sur la taille et l’autre porte sur le fait que le projet gazier implique deux pays, le Sénégal et la Mauritanie, car les découvertes réalisées à partir de 2015 sont situées de part et d’autre de la frontière maritime entre ces deux voisins.

Il faut rappeler que le projet couvre cinq permis, dont deux au large du Sénégal et trois au large de la Mauritanie. Néanmoins, pour le pétrole, les découvertes faites en 2014 ne relèvent que de la souveraineté du Sénégal.

Les acteurs industriels concernés par les projets sont identifiables deux pôles d’activités.

Concernant le projet gazier nommé GTA), le consortium est composé du géant britannique BP, de Kosmos Energy (Etats-Unis) et des sociétés nationales des deux pays concernés, Petrosen (Sénégal) et la Société Mauritanienne des Hydrocarbures (SMH).

Les participations de BP sont estimées à 60% au Sénégal et 62% en Mauritanie alors que ceux de Kosmos représentent respectivement 30% et 28%. Les intérêts de Petrosen au Sénégal et de la SMH en Mauritanie sont de 10% chacune.

Pour le projet pétrolier, la compagnie australienne Woodside Energy détient une participation de 82% en association avec Petrosen (18%). BP et Woodside qui sont les opérateurs de ces deux projets constituent les leaders.

Les prévisions sur les volumes de production sont prometteuses

Si on prend le cas du pétrole :  la production avoisinerait les 100 000 barils par jour en phase de plateau, l’équivalent de 5 millions de tonnes par an. Et pour le gaz, le projet sera réalisé en plusieurs étapes.

Au terme de la première phase, la production de gaz naturel liquéfié (GNL) sera de 2,5 millions de tonnes par an. Elle pourrait atteindre 10 millions de tonnes/an à terme. 2023 s’annonce riche et prometteuse en terme de revenus pour le secteur des hydrocarbures

Les stratégies adoptées pour la mise en valeur de la production

Les futures productions de pétrole et de gaz naturel auront l’exportation pour débouché principal. Une petite partie de cette production en gaz naturel alimentera le Sénégal et la Mauritanie.

Toutefois, la plus grande partie sera exportée sous forme de GNL transporté par bateau (méthaniers). Le GNL est destiné à la commercialisation par BP Gas Marketing.

Le groupe britannique estime que le projet gazier Sénégal/Mauritanie est très bien placé pour exporter du GNL vers les marchés de l’Europe, de l’Amérique du Sud et de l’Asie.

 BP classe le projet gazier Sénégal- Mauritanie au niveau mondial

Les ressources gazières récupérables sont estimées à environ 420 milliards de mètres cubes, ce qui est déjà très important. Pour mieux s’en rendre compte, on peut comparer ce chiffre à la consommation gazière de l’ensemble du continent africain en 2020.

Celle-ci était de 153 milliards de mètres cubes, selon la BP Statistical Review of World Energy publiée en juin 2021. Le projet pourrait, donc, et en théorie, couvrir toute la consommation gazière de l’Afrique pendant un peu moins de trois ans.

Ces 420 milliards de mètres cubes ne permettent d’avoir qu’une idée partielle du potentiel gazier du projet Sénégal/Mauritanie.

A cet effet, BP n’exclut pas que la zone puisse contenir jusqu’à 2 800 milliards de mètres cubes de gaz naturel. En outre, il faudra plus de missions d’exploration pour confirmer ou infirmer une telle évaluation.

Néanmoins, le potentiel confirmé est suffisant pour lancer un très gros projet gazier. Ce n’est pas pour rien que la troisième plus grande compagnie pétrolière privée dans le monde après Exxon Mobil et Royal Dutch Shell, soit entrée dans ce projet et dirige les opérations.

Donc il n’y a pas de surprise à voir ceux que l’on appelle les Majors montrer leur intérêt pour ces gigantesques projets.

Quoiqu’il en soit, la transition énergétique fera inévitablement des gagnants et des perdants. Et si les hydrocarbures n’ont plus vraiment bonne presse, la découverte de nouvelles réserves continue d’être vécue comme un signe d’espoir pour des pays comme le Sénégal qui aspire au développement.

La gestion transparente et rigoureuse des revenus provenant de la manne énergétique dans un cadre juridique très bien organisé servira de levier fort dans le développement des secteurs prioritaires du PSE tels que la santé l’énergie, l’éducation, l’agriculture, les infrastructures routières et ferroviaires…

Le pétrole et le gaz étant des ressources épuisables une partie de ces revenues devrait être affectées à un fonds intergénérationnel pour assurer la solidarité avec les générations futures à travers l’investissement et l’épargne.

Youssouf B. H SANE

 

57 Commentaires

  1. CharlesLom

    Comprehensive side effect and adverse reaction information.
    canadian pharmacy oxycodone best canadian online pharmacy
    Some are medicines that help people when doctors prescribe.

    Réponse
  2. Brentded

    men’s ed pills: otc ed pills – best drug for ed

    Réponse
  3. CharlesGlype

    male ed drugs: cures for ed – best ed pills online

    Réponse
  4. CharlesLom

    Some are medicines that help people when doctors prescribe.
    where can i get amoxicillin buy amoxicillin 250mg – can you buy amoxicillin uk
    Cautions.

    Réponse
  5. Albertwouri

    п»їlegitimate online pharmacies india: pharmacy website india – top online pharmacy india

    Réponse
  6. Rickeylit

    Acheter kamagra site fiable

    Réponse
  7. Rickeylit

    Viagra sans ordonnance 24h

    Réponse
  8. acquista forcilin in Italia senza problemi

    Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.

    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Appreciate it

    Réponse
  9. posso ottenere etoricoxib senza prescrizione in Colombia?

    Fantastic blog you have here but I was curious if you knew of any
    user discussion forums that cover the same topics talked about in this article?
    I’d really love to be a part of online community where I can get comments
    from other experienced people that share the same interest.

    If you have any suggestions, please let me know.
    Kudos!

    Réponse
  10. premarin kopen in België zonder voorschrift

    I’ll immediately clutch your rss feed as I can’t to find your e-mail subscription link or e-newsletter service.

    Do you have any? Please permit me recognise in order that I could subscribe.
    Thanks.

    Réponse
  11. kopen basiron in Duitsland

    It is the best time to make a few plans for the future and
    it is time to be happy. I’ve read this submit and if I could I wish to suggest you some
    fascinating issues or suggestions. Perhaps you could
    write next articles regarding this article. I wish to read even more
    things about it!

    Réponse
  12. bestellen van clomid

    This is my first time visit at here and i am actually pleassant to
    read everthing at single place.

    Réponse
  13. JackiehUrne

    In our online leaflet, we exert oneself to be your principled provenance for the latest news about media personalities in Africa. We reimburse special prominence to promptly covering the most fitting events concerning celebrated figures on this continent.

    Africa is rolling in it in talents and incomparable voices that make the cultural and sexual countryside of the continent. We focus not just on celebrities and showbiz stars but also on those who require substantial contributions in various fields, be it adroitness, politics, science, or philanthropy https://afriquestories.com/ice-spice-et-rema-sont-ils-destines-a-devenir-un/

    Our articles lay down readers with a comprehensive overview of what is happening in the lives of media personalities in Africa: from the latest news and events to analyzing their connections on society. We control run to earth of actors, musicians, politicians, athletes, and other celebrities to cater you with the freshest dope firsthand.

    Whether it’s an upper-class examine with a beloved big draw, an questioning into disreputable events, or a review of the latest trends in the African showbiz world, we utmost to be your fundamental provenance of dirt back media personalities in Africa. Subscribe to our publication to arrest informed yon the hottest events and interesting stories from this captivating continent.

    Réponse
  14. JackiehUrne

    In our online broadside, we contend to be your reliable source in search the latest dirt close by media personalities in Africa. We pay distinctive prominence to promptly covering the most fitting events concerning celebrated figures on this continent.

    Africa is well-heeled in talents and incomparable voices that hack the cultural and collective countryside of the continent. We convergence not just on celebrities and showbiz stars but also on those who up consequential contributions in various fields, be it ingenuity, politics, realm, or philanthropy https://afriquestories.com/category/nouvelles/page/17/

    Our articles lay down readers with a thorough overview of what is chance in the lives of media personalities in Africa: from the latest dirt and events to analyzing their connections on society. We keep road of actors, musicians, politicians, athletes, and other celebrities to cater you with the freshest information firsthand.

    Whether it’s an limited talk with with a beloved star, an interrogation into scandalous events, or a look at of the latest trends in the African showbiz world, we work at to be your pre-eminent provenance of news yon media personalities in Africa. Subscribe to our publication to arrest conversant with back the hottest events and fascinating stories from this captivating continent.

    Réponse
  15. Tommierip

    Acceptable to our dedicated platform in return staying informed about the latest news from the Joint Kingdom. We understand the importance of being wise take the happenings in the UK, whether you’re a denizen, an expatriate, or naturally interested in British affairs. Our extensive coverage spans across sundry domains including wirepulling, conservation, taste, pleasure, sports, and more.

    In the bailiwick of wirepulling, we living you updated on the intricacies of Westminster, covering parliamentary debates, authority policies, and the ever-evolving prospect of British politics. From Brexit negotiations and their impact on pursuit and immigration to domesticated policies affecting healthcare, drilling, and the circumstances, we provide insightful inquiry and opportune updates to help you manoeuvre the complex area of British governance – https://newstopukcom.com/review-unforgettable-experience-at-the-garden/.

    Monetary news is vital in search reconciliation the pecuniary thudding of the nation. Our coverage includes reports on superstore trends, charge developments, and cost-effective indicators, offering valuable insights in behalf of investors, entrepreneurs, and consumers alike. Whether it’s the latest GDP figures, unemployment rates, or corporate mergers and acquisitions, we strive to read meticulous and applicable report to our readers.

    Réponse
  16. Tommierip

    Welcome to our dedicated stage for staying in touch beside the latest communication from the Collective Kingdom. We take cognizance of the importance of being wise upon the happenings in the UK, whether you’re a resident, an expatriate, or unaffectedly interested in British affairs. Our exhaustive coverage spans across various domains including political science, conservation, savoir vivre, entertainment, sports, and more.

    In the kingdom of civil affairs, we living you updated on the intricacies of Westminster, covering ordered debates, government policies, and the ever-evolving countryside of British politics. From Brexit negotiations and their impact on pursuit and immigration to domestic policies affecting healthcare, edification, and the environment, we plan for insightful analysis and timely updates to refrain from you nautical con the complex sphere of British governance – https://newstopukcom.com/the-rock-n-roll-circus-is-set-to-make-a/.

    Economic despatch is crucial for understanding the monetary pulse of the nation. Our coverage includes reports on sell trends, organization developments, and cost-effective indicators, contribution valuable insights in behalf of investors, entrepreneurs, and consumers alike. Whether it’s the latest GDP figures, unemployment rates, or corporate mergers and acquisitions, we try hard to deliver meticulous and akin report to our readers.

    Réponse

Trackbacks/Pingbacks

  1. my site - ... [Trackback] [...] Here you will find 74262 additional Information to that Topic: africasupplychainmag.com/regard-sur-lexploitation-du-petrole-et-du-gaz-au-senegal-cap-sur-2023-2024/ [...]
  2. Asbestos Abatement Delbarton WV - ... [Trackback] [...] Read More on to that Topic: africasupplychainmag.com/regard-sur-lexploitation-du-petrole-et-du-gaz-au-senegal-cap-sur-2023-2024/ [...]
  3. hawaiian magic mushrooms - ... [Trackback] [...] Information on that Topic: africasupplychainmag.com/regard-sur-lexploitation-du-petrole-et-du-gaz-au-senegal-cap-sur-2023-2024/ [...]
  4. เก็บไข่ - ... [Trackback] [...] Read More here on that Topic: africasupplychainmag.com/regard-sur-lexploitation-du-petrole-et-du-gaz-au-senegal-cap-sur-2023-2024/ [...]

Soumettre un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Newsletter

Vidéos

Il n'y a pas d'événements à venir pour le moment.
fr_FRFR

Inscrivez-vous à notre Newsletter.

Rejoignez notre liste de diffusion pour recevoir les dernières nouvelles et mises à jour de l'actualité de la Supply Chain en Afrique et dans le monde.

You have Successfully Subscribed!